28 دقیقه مانده به پایان....

۲۸ دقیقه مانده بود به پایان. به وقتی که ۵۷ کودک دست پدر و مادرشان را بگیرند و از پله‌های هواپیما پایین بیایند. ۲۸ دقیقه تا وقتی که ۲۹۰ مسافر پایشان را روی خاک دبی بگذارند... اما به جای خاک، پایشان به دریا باز شد. ناو امریکایی که در خلیج‌فارس پرسه می‌زد تصمیم گرفته بود ۲۹۰ مسافر ایرانی و خارجی هواپیما را به آتش بکشد و این کار را درست در ساعت ۱۰:۲۲ صبح انجام داد. ۲۸ دقیقه مانده به پایان پرواز.

 یکشنبه ۱۲تیرماه ۱۳۶۷ ایرباس ۳۰۰ فرودگاه بندرعباس را به مقصد دبی ترک کرد. با ۵۷ کودک ۲تا ۱۲ ساله و ۴۲ مسافر خارجی و ۱۱۰ زن و مرد ایرانی. در همان زمان قایق های تندروی سپاه پاسداران در جنوب قشم با مهاجمان آمریکایی در جدال بودند. ناو امریکایی «وینسنس» که یک ماه قبل از این حادثه از بندر «سن‌دیه‌گو» وارد خلیج‌فارس شده بود، بدون آن که در برنامه باشد، به آب های مرزی ایران نزدیک شد و بهانه ای برای درگیری فراهم کرد. در این درگیری، سپاه پاسداران یکی از هلیکوپترهای امریکایی را هدف قرار داد و منفجر کرد، ناو جنگی آمریکایی اما جواب این حمله را با شکار هواپیمای مسافری ایران داد. اتفاقی که بعدها به عنوان یک خطای غیرعمد از سوی ناخدا ویل راجرز فرمانده ناو معرفی شد و امریکا هیچ اتهامی را در رابطه با حمله عمدی به یک هواپیمای غیرنظامی نپذیرفت.       

ناخدا راجرز با وجود اشتباهی که در حمله به هواپیمای ایرانی داشت هنگام بازنشستگی مدال افتخار گرفت!

ناخدا چه غلطی می کند؟

مدت ها بعد از این حادثه ناخدا راجرز فرمانده یو اس اس وینسنس در یک مصاحبه با شبکه نشنال جئوگرافیک گفت که از نظر او سیگنال های دریافتی برای غیرنظامی و بی خطر دانستن هواپیما کافی نبوده و او به همین دلیل دستور آتش را علیه هواپیمای مسافری ایران صادر کرده است.

اما ناخدا دوم دیوید کارلسون فرمانده یو اس اس اسلایدز در سال ۲۰۰۵ در بازگویی خاطراتش می گوید: «سیگنال های نیروهای نظامی ایران کاملا واضح بود و جایی را برای اشتباه باقی نمی گذاشت. وقتی راجرز اعلام کرد که می خواهد هواپیمای ایرانی را سرنگون کند دوباره مانیتورهای کشتی را چک کردم و دیدم هواپیما دارد اوج می گیرد. به خدمه ام گفتم: معلوم هست راجرز دارد چه غلطی می کند؟»

غرامت بدون پذیرش اتهام

بعد از وقوع این حادثه دولت آمریکا ۵۵ میلیون دلار به خانواده‌های قربانیان و ۴۰ میلیون دلار برای غرامت ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری به عنوان کمک بلاعوض به ایران پرداخت کرد. اما هیچ مسئولیتی درباره این حادثه به عهده نگرفت و هیچ‌کدام از خدمه ناو وینسنس تحت پیگرد قرار نگرفتند. ویل راجرز، فرمانده این ناو هم چند سال بعد هنگام بازنشستگی مدال افتخار گرفت
تشییع پیکر کشته شدگان حادثه ۱۲تیر 

هر سال برای بزرگداشت این حادثه در حاشیه خلیج فارس مراسم گلباران برگزار می شود

احمد نادعلیان و چند نفر از هنرمندان محیطی در پانزدهمین جشنواره هنر محیطی که در منطقه خلیج فارس برگزار شد، هواپیمای پرواز ۶۵۵ را شبیه‌سازی کردند.

/ 0 نظر / 13 بازدید